Sunday, May 22, 2011

38. "Mama, sape duduk sini?"

Masa tu dalam pukul 4.03pm, so takdela penuh gila LRT. Lagi2 kalau naik kat Gombak, memang tak payah cari seat kosong, duduk je mana2 yang berkenan di hati. Aku selalu duduk coach yang laaaast sekali, sebab orang selalu pergi coach tengah, so yang hujung2 tu tak ramai (kadang2 je la). Aku bukan nak cerita pasal seat ke apa ke, tapi nak cerita pasal sorang budak ni.

Masa naik kat Gombak tu, ada sorang brader ni duduk kat Zon Keutamaan aka "Priority Seating Zone". Tahukan tu seat untuk sape? Since masa tu tak ramai orang, brader tu rilex je la duduk situ.


Sampai je kat satu stesen ni (aku dah lupa kat mana), naikla sorang budak perempuan ni dengan mak dia. Budak ni memang teruja la naik LRT. Pergi sana, sini. Mulut pun dok potpet2. Satu coach tu boleh dengar la suara dia. Pastu budak ni pun pergi berdiri kat sebelah brader tadi tu. Dia pun tengok la sign Zon Keutamaan tu. Pastu dia tanya mak dia:

"Mama, ni gambar ape?"

"Ni gambar perempuan mengandung."

"Oh, kira perempuan mengandung duduk sini la? Yang ni?"

"Ni untuk atuk, nenek"

"Oh, pastu yang ni?"

"Yang ni pulak untuk orang yang bawak baby. Kesian la kena dukung baby, so kena bagi dia duduk."

"Ha, yang ni?"

"Ni untuk orang sakit."

Lebih kurang gitu la dia cakap ngan mak dia. Pastu secara automatik aku tengok brader tu. Haha. Muka macam malu+merah+tunduk2 gittew.. Ye lah, dah la dia sorang je duduk kat situ. Orang kat tepi aku pun senyum2 je. Alaa, budak2 kan manelah tahu apa2. Tapi kan, kalau la aku kat tempat brader tu, confirm muka aku dah panasss. Terasa beb! Nasib baik la dalam tu tak ramai orang..


Moral of the story, lu pikirla sendiri. Wassalam :DDDD

4 comments:

  1. aigoo! kalau yana memang sangat la malu! budak kecik kan percakapannya ikhlas.. so faham2 sendiri la kan.. heheheheehhe

    ReplyDelete
  2. tau xpe, kan? nk selamat, xpayah duduk situ..hehe

    ReplyDelete
  3. hye..singgah n folow..suke design blog awk

    ReplyDelete
  4. @Frau Reen: Trime kacehhh ^__^

    ReplyDelete

♥Interesting Post by Others♥