Sunday, December 5, 2010

Kahwin Muda



kpd rakan sekelas di SMK Bachok, Cik Puan Hajar yang telah selamat diijab kabulkan pada 3 Disember 2010 & majlisnya 4 Disember 2010. Sorry Aja, tak dapat nak pegi majlis tu sebab kena menghabiskan sisa2 cuti semester di KL. Sobs~ Semoga berbahagia hingga ke syurga dan semoga menjadi isteri & ibu (wah!) mithali.


Terasa macam tua la pulak bila dah ramai member2 aku dah kahwin. Kat UIA lagila. Aku ada kenal sorang budak ni. Dah kawin, umur 23 tahun, anak dah dua. Dia ada cakap, sebelum grad dia nak tambah sorang lagi. Wah! Aku ada gak terfikir, macam mana agaknye diorang urus masa? Nak belajar, masa dengan family lagi. Huhh, aku ni, masa utk diri sendiri pn x terurus lagi. Haha :D

Dulu, aku ada pergi satu talk kat UIA. Topik pasal kahwin muda. Salah sorang ahli panel diorang jemput student UIA yang dah kahwin. Anak sorang. Dah lupa student cos apa. IRK (Islamic Revealed Knowledge) kot. Dia dapat habiskan dia punya study 3 tahun (kat UIA tempoh belajar 4 tahun). Dia cakap, dia punya pointer sebelum kawin lebih kurang 3 aje. Lepas kawin, pointer terus naik, naik & naik! Pergh! Dia siap suruh sape2 yang dah kawin bagitau pointer diorang sebelum dan selepas. Memang, ramai yang mengaku pointer diorang makin OK. Pengerusi Majlis pn buat conclusion lebih kurang macam ni bunyinya:

"OK, sape2 nak dapat pointer tinggi sila kawin dengan kadar yang segera."

Aku rasa, maybe mereka2 yang kawin masa belajar ni rasa tanggungjawab diorang dah jadi makin besar. That's why la diorang struggle study gile2 sbb bagi diorang, lepas ni apa yang diorang buat bukan semata-mata untuk diri sendiri aje.

Bagi aku, kawin awal @ lewat bukanlah satu hal yang besar asalkan masing2 dah sedia dari segi mental, fizikal, & material. Terutama sekali AGAMA! Kena tahu yang mana halal, haram, sunnah & makruh dalam berkeluarga. Benda2 ni jangan ambil mudah. Agama penting. Ingat tu! Binalah keluarga yang diredhai ALLAH SWT.

Peringatan untuk diri sendiri juga :)


2 comments:

♥Interesting Post by Others♥